Siirry sisältöön

Kouluruokamatkalla-oppitunnin opettajan ohjeet &
ennakko- ja jälkitehtävät

Tekniset välineet ja yhteys

Opetustilaan tarvitset seuraavat, tai näitä vastaavat, välineet: 

  • Tietokoneen nettiyhteydellä (jotta saamme etäyhteyden) 
  • Valkokankaan (jotta näette lähettilään) 
  • Kaiuttimet (jotta kuulette lähettilään äänen)  
  • Mikrofonin (jotta voitte olla yhteydessä lähettilääseen äänen välityksellä)
  • Web-kameran, jos mahdollista (jotta lähettiläs voi nähdä ja kommentoida oppilaiden tekemiä tehtäviä). 

Oppitunnin sisältö ja sujuvuus

Tee ennen oppituntia:

  1. Tarkista että laitteessasi on toimiva internet-yhteys ja Teamsissa ääni yhdistyy kaiuttimiin. Myös mikrofonin tulisi toimia ja kameran, jos mahdollista. 
  2. Ota valmiiksi kuluvan viikon kouluruokalista. Tunnin aikana verrataan 60-luvun ruokalistaa koulunne kuluvan viikon ruokalistaan. Ruokalistaa ei tarvitse monistaa tai heijastaa näkyviin.
  3. Jaa opetusryhmä 3-6 oppilaan pienryhmiin ja numeroi ryhmät 
  4. Voitte tehdä RuokaTutkan ennakkotehtäviä (lista sivun alalaidassa) oman aikataulunne mukaisesti.
  5. Jos joudut perumaan tunnin, teethän sen mahdollisimman pian lähettämällä sähköpostia Johannekselle: johannes@ruokakasvatus.fi. Kun olet perunut tunnin, voit halutessasi tilata uuden tunnin  ajanvarauskalenterin kautta.  

Tunnin aikana: 

Lähettiläs vie oppilaat kouluruokamatkalle, jossa edetään matkakohteesta seuraavaan pulmatehtäviä ratkaisemalla. Samalla opitaan mm. täysipainoisen kouluaterian osat, millaista kouluruokailu on muissa maissa ja miten kouluruokailu on Suomessa kehittynyt.

Pulmatehtävät on suunniteltu vastaamaan 4.–6.-luokkalaisten matemaattisia ja kielellisiä taitoja. Oppilaiden pienryhmissä on hyvä olla paperia ja kyniä pulmatehtävien ratkaisemista varten. Tarvittaessa lähettiläs auttaa pulmien ratkaisemisessa.

Oppitunti (45 min) koostuu seuraavista vaiheista: 

  • Lyhyt RuokaTutkan ja päivän aiheen esittely
  • Pulmatehtävä: aukkotarina suomalaisesta kouluruuasta
  • Matkakohde 1.: Yhdysvallat ja esimerkki paikallisesta kouluruokailusta. Keskustelutehtävä ryhmissä
  • Pulmatehtävä: tuntemattoman muuttujan ratkaisu laskutoimituksessa
  • Matkakohde 2.: Suomalainen kouluruoka 60-luvulla.
  • Pulmatehtävä: kuva-arvoitukset ruokaan liittyvistä yhdyssanoista
  • Matkakohde 3.: Saksa ja esimerkki eväslounaasta. Koko luokan äänestystehtävä peukuilla.
  • Paluu Suomeen, aiheiden kertaus ja tunnin lopettaminen

Oppitunnin jälkeen:

  • Voitte tehdä valinnaisia jälkitehtäviä, jotka löydätte sivun alalaidasta.
  • Pyydämme teiltä palautetta oppitunnista sähköpostiin lähetettävän linkin kautta