Siirry sisältöön

RuokaTutkan pelit

AakkosPeli

Kohderyhmä: Peli on tarkoitettu alakouluun 1.–2.-luokkalaisille, mutta peli toimii hauskana tuntisisältönä vanhemmillekin oppijoille. AakkosPeli sopii kirjainten ja lukemisen opetteluun sekä vaikkapa toisen kotimaisen kielen kielikylpyihin. Peli on kehitetty yhdessä opettajien kanssa, ja siinä on huomioitu pelaajien vasta kehittyvä lukutaito.

Pelin sisältö: AakkosPelissä kirjaimet ovat eksyksissä ja sanat piilosilla. Osaatko sinä auttaa ne oikeille paikoilleen? Äppel vai äpel, hallon vai halon – osaatko valita oikein? Pelissä saat pisteitä oikeista vastauksista ja voit kerätä hienoja pokaaleja palkintokaappiisi! Apunasi ovat hauskat ruokakuvat sekä Rami Raasteen antamat ohjeet. Joko mennään?

Tästä pelaamaan! 

MakuPeli

Kohderyhmä: Peli on tarkoitettu alakouluun 3.–6.-luokkalaisille ja sopii esimerkiksi ympäristöopin materiaaliksi, alakoulun kotitaloustunneille sekä kouluruokaan liittyviin kokonaisuuksiin.

Pelin sisältö: Aloita peli MakuAkatemiasta, jossa opit tunnistamaan erilaisia makuja. Kun maut ovat tuttuja, pääset tekemään käytännön makukokeiluja. Miltä mansikka sinusta maistuu? Entäpä voileipä? Kerää maistelun ohessa palkintokaappi täyteen pystejä – äläkä unohda etsiä piilotettuja porkkanoita!
MakuPeli on helppokäyttöinen ja monipuolinen peli, jonka avulla oppilaat tutustuvat perusmakuihin ja niihin liittyvään sanastoon sekä oppivat, että koemme makuja yksilöllisesti.

Tästä peliin!

KöksäPeli

Kohderyhmä: Peli sopii 7. luokkalaisten kotitalouden opetukseen. Pelin helpoin taso toimii myös alakoulun kotitalouden opetuksessa ja vaikeimmat tasot sopivat hyvin 8.-9. luokkalaisten vapaavalintaisen kotitalouden opetukseen ruokahävikkiaiheen kertaamiseen tai täydennystehtäväksi.

Pelin sisältö: Banaanit, porkkanaraaste ja dippikastike uhkaavat päätyä ruokahävikkiin! KöksäPelissä pääset kokkaamaan niistä välipalaa sekä oppimaan ruokahävikin vähentämisestä ja hyödyntämisestä. Samalla harjoittelet kotitalouden perustaitoja, kuten ohjeen muuntamista, kaupassa tehtäviä valintoja sekä valmistusvaiheiden noudattamista.

Testaa peliä!

MatikkaPeli

Kohderyhmä: Peli sopii hyvin lisätehtäväksi tai kertaukseksi esikoulun ja 1.–2.lk. matematiikan tunneille.

Pelin sisältö: Kuinka monta kurkkua kuvassa on? Jos kolmen omenan lisäksi poimii vielä kaksi, montako omenaa on yhteensä? Saatko järjesteltyä luvut pienimmästä suurimpaan, entä miten kertolaskut tai kellonaika sujuvat?

Lähde RuokaTutkan hahmojen kanssa seikkailulle matematiikan maailmaan! Ruuassa riittää laskettavaa ja ihmeteltävää.

Pelin laskutehtävät ja sisällöt on koostettu opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Peliä voidaan pelata joko tietokoneella tai mobiililaitteilla. Peli sisältää eri pituisia tehtäviä, joita voidaan pelata aihealue kerrallaan tai sekoitettuina.

Tästä pelaamaan!

Ronkeli Mato -peli

Kohderyhmä: Peli sopii hyvin lisätehtävänä tai johdantona esimerkiksi alakoulun ympäristöopin tunnille ruuan ominaisuuksien ja ruuantuotannon aiheiden käsittelyyn sekä opitun kertaamiseen.

Pelin sisältö: Kaverit kutsuvat Matoa ronkeliksi, hän kun tykkää herkutella useimmin tutuilla ruuilla. Nyt Mato on kuitenkin päättänyt tutustua uusiin makuihin ja ruokiin yksi kerrallaan!

Lähde Madon kanssa ruokaseikkailulle – luvassa on kasvis- ja maitotietoutta sekä jännittäviä hetkiä matopelin parissa.

Peliä voidaan pelata joko tietokokeella tai mobiililaitteilla. Pelin kesto on noin 10–20 minuuttia.

Tästä pelaamaan 

Kielen päällä -peli

Kohderyhmä: Peli sopii lisätehtäväksi tai kertaukseksi ruotsin, englannin ja suomen kielen opetukseen. Pelissä on kolme tasoa.  

Pelin sisältö: Pelin avulla voi harjoitella ruotsia, englantia tai suomea ruoka- ja keittiösanaston parissa. Kuvatunnistuksen lisäksi pelissä on edistyneemmille kielen taitajille tehtäviä, joissa tulee yhdistää väittämä oikeaan ruoka-aineeseen tai keittiövälineeseen. 

Peliä voi pelata tietokoneella tai mobiililaitteella. Pelin kesto tasosta riippuen on noin 5–15 minuuttia.  

Aloita peli

VäliPalaPeli

Kohderyhmä: Peli soveltuu alakoulun ja 7. luokan kotitalouden opetuksessa lisätehtäväksi. 

Pelin sisältö: VäliPalaPelissä olet kokki välipalaravintolassa! Ravintolaan tulevat asiakkaat kuvailevat, millaisen välipalan he haluavat. Sinun tehtävänäsi on kasata toiveita vastaava annos. 

Reseptikirjasta löydät vinkkejä annoksiin. Mitä nokkelammin ja mitä vähemmillä aineksilla onnistut vastaamaan asiakkaan toiveisiin, sitä paremmin pärjäät pelissä.  

VäliPalaPelissä asiakasta kannattaa kuunnella – heidän toiveensa saattavat olla kummallisiakin ja oikeat vastaukset erikoisia. Vai miltä kuulostaa esimerkiksi voileipä, jonka päällä on herneitä tai smoothie, jossa on lanttua? 

Pelaa VäliPalaPeliä

Ruuan reitti -peli

Kohderyhmä: Peli sopii hyvin johdantona esimerkiksi ympäristökasvatukseen, ympäristöoppiin tai kotitalouteen ruuan alkuperän ja ruuantuotannon aiheiden käsittelyyn tai opitun kertaamiseen. Vaikeustasoja on kaksi, ala- ja yläkoululaisille.

Pelin sisältö: Lähde mukaan tutustumaan ruuan reittiin yhdessä tuttujen hahmojen kanssa! Ruuan Reitti -pelin pelilautana toimii koululounas. Pelissä tutustutaan koululounaalla tarjottavien ruokien kautta ruuanvalmistukseen, kuljetukseen ja viljelyyn. Pelaaja pääsee etenemään koululounaalla vastaamalla aterian osiin liittyviin kysymyksiin. Vastattuaan kaikkiin teeman kysymyksiin oppilas saa aihealuetta koskevan diplomin ja voi edetä seuraavaan aterian osaan.

Peliä voidaan pelata joko tietokokeella, tabletilla tai älypuhelimella. Pelin kesto on noin 10–20 minuuttia.

RuokaTutkaPelin tavoitteena on herättää oppilaissa kiinnostus siihen mistä ruoka tulee ja oppia käytännön esimerkkien avulla ruuan tuotannosta ja ruuan reitistä kuluttajan lautaselle. Vanhemmille pelaajille joukossa on myös haastavampia kysymyksiä, jotka liittyvät ruuan tuotantoon ja valmistamiseen. Pelin jälkeen on hyvä keskustella luokassa oppilaiden kanssa pelin teemojen herättämistä ajatuksista ja mahdollisesti mieltä askarruttamaan jääneistä kysymyksistä.

Tästä pelaamaan!

Ravitsemuspeli

Kohderyhmä: Peli sopii hyvin johdantona ravitsemusteeman käsittelyyn tai opitun kertaamiseen. Vaikeustasoja on kaksi, 9–11-vuotiaille ja 12–16-vuotiaille.

Pelin sisältö: Mitä tiedät aamupalasta, maidosta ja marjoista? Ota selvää pelaamalla! RuokaTutka-saari ja tutut hahmot odottavat sinua!

Pelaaja pääsee etenemään saarella vastaamalla ruokaan liittyviin kysymyksiin, jotka on jaettu kymmenen pääteeman alle. Vastattuaan kaikkiin teeman kysymyksiin oppilas saa kerättyä matkalle mukaan yhden RuokaTutka-hahmon sekä pienen käytännön vinkin esimerkiksi kasvisten käytön lisäämiseen.

Peliä voidaan pelata joko tietokokeella, tabletilla tai älypuhelimella. Pelin kesto on noin 10-20 minuuttia.

RuokaTutkaPelin tavoitteena on herättää oppilaissa kiinnostus arjen ravitsemusteemoja kohtaan ja oppia käytännön esimerkkien avulla ravitsemussuosituksista ja terveyttä edistävistä ruokatottumuksista. Joukossa on myös muutamia haastavampia kysymyksiä, jotka liittyvät esimerkiksi ruokien ravintosisältöön. Pelin jälkeen on hyvä keskustella luokassa oppilaiden kanssa pelin teemojen herättämistä ajatuksista ja mahdollisesti mieltä askarruttamaan jääneistä kysymyksistä.

Aloita peli