Ruoka on kemiaa -oppimisympäristö
Oletko miettinyt, mikä tekee jugurtista paksua tai miksi porkkana on kovaa, mutta banaani pehmeää. Tässä oppimisympäristössä pääsemme nyt tutkimaan näitä asioita. Selvitämme, mitä on pH, mitä ruoka-aineissa olevat karboksyylihapot, hiilihydraatit, proteiinit sekä rasvat ovat ja miten ne määrittävät sitä, minkälaisia havaittavia ominaisuuksia ne ruoka-aineisiin tuovat.
Ohjeet
Oppimisympäristö koostuu seitsemästä sivusta, joiden sisältöihin tutustutaan tietyssä järjestyksessä. Ensimmäiseltä sivulta löytyy ”Aloita tästä”-kohta, jossa esitellään oppimistavoitteet ja osaamisen arviointi sekä tutkimuskysymykset. Näihin tutustumisen jälkeen voit aloittaa retken oppisisältöihin.
Kullakin sivulla opiskelu aloitetaan numerosta 1. Matkan varrelta löydät hauskaa knoppitietoa Fun facts -hymiöiden takaa ja aihetta syventäviä Pulmakorneri-tehtäviä kysymysmerkkien takaa. Viimeisen sivun Take home -osio sisältää tiivistelmän keskeisistä asioista sekä kotitehtävän. Äksönit ovat aiheeseen liittyvää lisämateriaalia.
Opettajan info
Aihe:Ruoka on kemiaa
Kohderyhmä: Yläkoulu
Kesto: 2 x 45 min
Sisällön lyhyt kuvaus: Tässä oppimisympäristössä käymme läpi tiiviisti hapot, emäkset ja pH:n sekä karboksyylihapot, rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit ruoka-aine-esimerkkien avulla.
Oppimistavoitteet
Oppimisympäristön läpikäytyään oppilas:
- osaa kuvata mitä aineen pH tarkoittaa sekä antaa esimerkkejä, miten happoja käytetään hyödyksi ruuanvalmistuksessa,
- osaa nimetä ravintoaineista rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit ja niiden tärkeimmät tehtävät elimistössä
- osaa kuvailla, miten rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit ovat rakentuneet
- osaa antaa esimerkkejä rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiineja sisältävistä ruoka-aineista.
Yläkoulun OPS yhteydet
Kemia:
S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä,
S5 Aineiden ominaisuudet ja rakenne,
S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset
Lisämateriaaleja
Tutkimustehtävä välipalalle https://www.ruokatutka.fi/tehtavat/tutkimustehtava-valipalalle/