Hoppa över till innehållet
Nuori pilkkoo appelsiinia leikkuulaudalla, jonka ympärillä on RuokaTutka-hahmoja.

Lärarinstruktioner & för- och efterhandsuppgifter tillhörande lektionen “Vad rymmer en god kost?”

Teknisk utrustning och anslutning

Du behöver följande eller motsvarande utrustning till undervisningslokalen:

  • Papper och penna till varje elev
  • En dator med internetanslutning (så att vi kan få en fjärranslutning)
  • En vit skärm (så att du kan se sändaren)
  • Högtalare (så att du kan höra sändarens röst)
  • En mikrofon (så att du kan kommunicera med den andra parten med hjälp av ljud).
  • Dessutom, om möjligt, en webbkamera som gör det möjligt för ambassadören att se eleverna under de olika uppgifterna.

Lektionens innehåll och flöde

Observera före lektionen:

  1. Kontrollera att din enhet har en fungerande internetanslutning och att ljudet i Teams ansluter till högtalarna. Mikrofonen ska också fungera och likaså kameran om möjligt.
  2. Ni kan fundera i förväg över vad ni vill fråga näringsexperten under lektionen.
  3. Ni kan göra RuokaTutkas preliminära uppgifter (se listan längst ner på sidan) enligt er egen tidtabell.
  4. Om du måste avboka en lektion, vänligen gör det i ett så tidigt skede som möjligt genom att skicka ett mejl till Johannes: johannes@ruokakasvatus.fi. När du har avbokat en lektion kan du, om du vill, beställa en ny lektion med samma möteskalender.

Under lektionen:

  1. Vi går igenom de grundläggande principerna för en god kost och de viktigaste frågorna ur ungdomars och unga vuxnas perspektiv. Främst praktiska frågor som frukost, skolmåltider och måltidsrytm för att orka och må bra. Det går att anpassa lektionens svårighetsgrad beroende på gruppen.
  2. Vi gör en berättelseövning där eleverna ska röra sig i klassrummet enligt en påhittad sant/falskt-berättelse.
  3. Vi diskuterar i små grupper eller parvis om näringsrelaterade frågor.
  4. Du kan uppmuntra eleverna att i förväg fundera över vad de skulle vilja fråga näringsexperten om. Du kan också samla in frågor från eleverna anonymt – det kan sänka tröskeln för att ställa frågor. Om du vill kan du skicka frågor i förväg till RuokaTutka-ambassadören.

Efter lektionen:

  • Vi ber om att ni ger feedback på lektionen genom att använda den länk vi skickar er per e-post.
  • Ni kan utföra uppgifter som är lämpliga med tanke på teman kring RuokaTutka (samlade längst ner på sidan).

Lektionen är särskilt utformad för högstadiet och andra stadiet, men beroende på gruppen är den också lämplig för årskurs 6.