Siirry sisältöön

RuokaTutkan tuntikokonaisuudet

Välipalat – yläkoulu ja 2. aste

Miten muistaisi syödä päivittäin välipalan?

Mitä hyviä asioita minun välipalani sisältää?

Mitä hyviä välipalavinkkejä löytyy luokkakavereilta ja opettajalta?

 

Tämän oppitunnin jälkeen sinulla on:

⭐️ Hyviä arjen vinkkejä siihen, miten muistaa syödä välipalan. ⭐️

⭐️ Tietoa siitä, mitä hyviä ominaisuuksia ja ravintoaineita oma välipalasi sisältää. ⭐️

⭐️ Hyviä ideoita terveellisistä välipaloista muilta luokkakavereilta. ⭐️

Tehtävät oppilaille

1. Katso video Välipalamestari ja vastaa sen jälkeen kysymyksiin.

a. Mitkä viisi vinkkiä Turbo Terttunaattori antoi?

1.
2.
3.
4.
5.

 

b. Keksi lisää vinkkejä, miten muistaisi syödä välipalan kun käydään etäkoulua.

2. Tee tehtävä Tutkimustehtävä välipalalle

 

 

3. Suunnitellaan luokan yhteinen välipalojen vinkkipankki.

a. Keksi yksi hyvä välipala, jolla jaksaa käydä etäkoulua. Kirjoita välipalan resepti sekä kuvaa se tai piirrä siitä kuva. Jakakaa ohjeet ja kuvat luokan käyttämällä oppimisalustalla tai viestiryhmässä.

b. Vinkki: Toimiva muistisääntö hyvälle välipalalle on 1+1+1 eli 1 osa (kourallinen) kasviksia, marjoja tai hedelmiä, 1 osa maitovalmistetta (tai muuta proteiinilähdettä) ja 1 osa täysjyväviljaa.

 

4. Mikäli aikaa jää, voit pelata VäliPalaPeliä.

Lopuksi: Kirjoita ylös muutama kohta lyhyesti, mitä opit tällä oppitunnilla.

 

PS. Olisiko nyt välipalan aika?

Ohje opettajalle:

Tällä oppitunnilla paneudutaan välipalojen merkitykseen osana tasapainoista ruokarytmiä.

Kesto:

noin 45 minuuttia

Kohderyhmä:

7. lk ylöspäin