Siirry sisältöön

Tuntikokonaisuudet

Medialukutaito

Mitä on medialukutaito?

Oletko sinä törmännyt mediassa ruokaviesteihin, jotka ovat kuulostaneet aivan liian hyviltä ollakseen totta?

Tämän oppitunnin jälkeen tiedät:

Mihin tarvitaan medialukutaitoa.

Minkälaisia vaikuttamisen keinoja mediassa käytetään.

Tehtävät oppilaille

1. Katso aluksi lämmittelyvideo Medialukutaito: joka päivä samaa ruokaa?

2. Testaa sitten mitä tiedät medialukutaidosta Milja Maidon Medialukutaitotestissä!

a. Kirjoita muutama lause siitä, miltä tulokset näyttivät sinun osaltasi ja miten omat vastauksesi suhteutuivat muiden antamiin vastauksiin.

3. Katso YouTube-video Näillä vinkeillä selviät mediaviidakossa, ja vastaa sitten kysymyksiin (muutama lause per kysymys, yhteensä maks. puoli sivua, A4):

a. Mitä vaikuttamisen keinoja videolla esitettiin?
b. Mihin näistä vaikuttamisen keinoista olet itse törmännyt esim. somessa tai muualla mediassa? Anna tästä esimerkki. (Voit käydä katsomassa somessa vaikuttajien nettisivuja tai selata sanomalehtiä tai lehtien nettisivuja.)
c. Millaisia harhaanjohtavia viestejä olet itse nähnyt somessa ja muualla mediassa. Mistä päättelit, että viesti olisi harhaanjohtava?
d. Miksi hyvä medialukutaito on erityisen tärkeää korona-pandemian aikana? Kuka tai ketkä voivat olla erityisen haavoittuvassa asemassa, jos heillä ei ole riittävää medialukutaitoa ja miksi näin on?

4. Kirjoita opettajalle lyhyt teksti (maks. 1 sivu, A4), jossa kerrot:

a. mitä opit tällä tunnilla ja vastasivatko ne annettuihin tavoitteisiin,
b. muutamalla lauseella saamasi testin tuloksista,
c. tehtävän 3 vastaukset,
d. keinoja, miten sinä aiot arjessasi harjoitella medialukutaitoa, esim. silloin kun käytät somea.

 

5. Anna tai lähetä teksti opettajalle annettujen ohjeiden mukaisesti. Voitte myös sopia, että teksti koostetaan luettelomaiseksi ja vastaukset jaotellaan kysymysten mukaan.

 

Stay tuned! #ruokatutka

Ohje opettajalle:

Tällä oppitunnilla paneudutaan medialukutaitoon.

Kesto:

noin 45 minuuttia.

Kohderyhmä:

yläkoulu