Hoppa över till innehållet

Uppgift

Skattletning Matens väg

Gör så här

Dela er i två grupper. Gömmargruppen skriver på små lappar de ord på vidstående lista som hör till matens väg (ett ord på varje lapp). På varje lapp skrivs också den grönsak som det ord på lappen om matens väg hör till. Gruppen gömmer lapparna i klassrummet medan sökargruppen väntar utanför klassrummet. När lapparna är gömda får sökargruppen komma in och leta efter dem. Alla sökare tar en lapp var som de har hittat och söker andra barn i klassen som har en lapp förknippad med samma grönsak, till exempel jordgubbar. De grönsaksgrupper som bildats ordnar sig dessutom i en rad så att de ord som beskriver matens väg är i rätt ordning. Det lag som först har ordnat sig i rätt ordning vinner skattletningen.

Tidsåtgång

1 h

Material

En lista över grönsaker och ord som beskriver deras väg i rätt ordning.

1. Banan: En stor växt med örtstam – transporteras till Finland – omogen – butikens fruktavdelning

2. Gurka: Växthus eller åker – packning – transport – butik

3. Mjölk: Ko – lagringstank på lantgården – mjölkbil och mejeri – butik

4. Morot: Åker – transport – butik – skolkök

5. Blåbär: Skog – plockning i hink – packning och transport – torgstånd

6. Vinbär: Buske – plockning i hink – packning och transport – butik

Info för de vuxna

Uppgiften är lämplig för barn i lågstadiet och högstadiet. Små barn kan få hjälp med att skriva lapparna eller så kan lapparna ges färdigskrivna till dem. Ni kan först gömma och söka lapparna för de tre första grönsakerna, byta gömmar- och sökargrupp, och sedan gömma och söka lapparna för de tre sista grönsakerna.