Siirry sisältöön

Kodin ja koulun ruokakasvatuksen TOP 5

1) Ole positiivisena esimerkkinä lapselle ja nuorelle

Suhtaudu ruokaan ja syömiseen rennosti ja positiivisesti. Painostus ja palkkioilla houkuttelu ei ole suositeltavaa. Ruokaa, edes herkkuja, ei tarvitse “ansaita”, eikä sen syömisen jälkeen tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Ruuasta saa nauttia joka suupalasta.

2) Viettäkää yhdessä rento ja kiireetön ruokailuhetki

Yhteiset ateriat edistävät niin hyvinvointia kuin yhteenkuuluvuuden tunnetta.  Osallista kotona lapsi mukaan ruuanlaittoon tai laita nuori ostamaan salaattitarpeet kaupasta. Kiireisen arjen keskellä lisäkädet ruokahommissa ovat yleensä vain plussaa.

3) Opetelkaa yhdessä maistelemaan uusia makuja ja ruokia

Tutkikaa kaikilla aisteilla. Miltä hunajameloni tuoksuu? Kumpi on rapeampaa, jäävuorisalaatti vai lehtikaali? Kannusta maistamaan, mutta pakollista se ei ole. Tutuksi tullut ruoka-aine päätyy helpommin suuhun kuin vähemmän tunnettu.

4) Opettelkaa annoskoot, tunnistakaa nälkä

Harjoitelkaa yhdessä sopivia annosmääriä sekä kehon nälkä- ja kylläisyysviestien tunnistamista ja niiden erottamista mielihalusta.

5) Toimi myönteisen kehonkuvan mallina

Puhu omasta ja muiden kehoista vain myönteiseen sävyyn.

Ruokailoa kaikille!